Hujjah kerana Allah

Type a nickname into the box and then press the connect button to start chatting!

Free chat provided by CentralChat.

Monday 2 January 2012

Fakir Miskin di Johol perlukan bantuan ...

PAS Dun Johol sebelum ini pernah menziarahi keluarga ini dan memberikan bantuan sekadar kemampuan. Kita sedang berusaha untuk membantu keluarga ini membina rumahnya sendiri Untuk maklumat lanjut sila rujuk laporan sebelum ini.

Untuk membantu keluarga ini hubungi

Roos Noor Faizli b Razali ( 012-2682373 )
Kampung Kepis Hilir, 71300 Johol, Negeri Sembilan.

http://www.sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/berteduh-di-pondok-usang-1.15514

Berteduh di pondok usang
Oleh : WARTAWAN SINAR HARIAN
Tarikh : December 30, 2011
Berteduh di pondok usang
KEPIS – Satu keluarga ­ter­paksa menumpang teduh di pondok usang milik ­penduduk kampung selepas kehilangan tempat berlindung setelah rumah mereka ­ terbakar pada Oktober lalu di Kepis Baru, dekat sini.

Roos Noor Faizli Razali, 30, bersama isteri, Zubina Ramli, 31, dan empat anak ­berusia antara 3 hingga 9 ­ tahun hidup dalam kegelapan hampir setiap hari dan ­menahan kesejukan disebabkan pondok usang berkenaan yang sudah bocor, selain tiada bekalan air.

Roos Noor berkata, ­kehidupan dia sekeluarga ­semakin susah, lebih-lebih lagi dia turut hilang punca pendapatan.

“Pada mulanya saya ­bekerja sebagai penoreh getah dengan pendapatan RM600 sebulan di tanah orang, tetapi apabila tanah itu sudah ­ diambil semula oleh tuan tanah, saya memang hilang punca pendapatan.

“Buat masa ini, saya hanya mengutip botol untuk dijual. Bukan tidak pernah terlintas untuk mencari kerja lain, ­tetapi memikirkan isteri dan anak-anak, saya terpaksa membataskan pergerakan,” katanya yang terpaksa mengangkut air dari rumah emaknya setiap hari untuk kegunaan harian.

Menurutnya, dia sudah pun membuat permohonan bantuan Skim Perumahan Kesejahteraan Rakyat (SPKR) selepas rumahnya terbakar.

“Tetapi sudah tiga bulan masih tiada sebarang jawapan diterima.

“Jika ada rumah yang ­selesa, saya tidaklah bimbang untuk meninggalkan isteri dan anak-anak dalam kegelapan,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, pondok usang yang didiami kini sudah lama ditinggalkan kerana sudah ­banyak dinding kayu sudah reput.

“Kami hanya menggunakan bahagian depan sahaja manakala bahagian dapur ­tidak boleh diduduki kerana sudah roboh.

“Rumah didiami ini tidak ­mempunyai tingkap, jadi kami ­terpaksa menahan kesejukan pada ­setiap kali hujan ­terutama pada waktu malam. Saya ­ amat berharap ada pihak yang sudi membantu kami sekeluarga,” kata­nya.

No comments: